STEM research program

College Prep’s STEM program is for students interested in getting hands-on research experience in a broad array of STEM fields (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). The course begins with a spring semester seminar (STEM Research Part I) that provides the foundational scientific knowledge and analytical skills needed for a summer internship. During discussion-based classes, students learn how to read primary scientific literature, analyze and critique raw data, and work as a productive member of a research team. The core of the program takes place during the summer, when students are matched with research mentors for full-time, six-week internships. In the fall, the program concludes with a semester-long seminar (STEM Research Part II) in which students prepare a poster about their summer research and design and deliver a formal scientific talk. Most placements are in labs at either UCSF or UC Berkeley.

Past STEM research topics include:
  • The engineering of proteins to enhance pharmaceutical drug discovery
  • Analyse des communautés microbiennes pour améliorer la projection de carburant à partir de la biomasse
  • Optimisation des vaccins contre la bactérie N. meningitis
  • Le rôle de la vitamine D dans la prévention et le traitement du cancer
  • La conception de dispositifs microfluidiques destinés à être utilisés dans la détection des cellules cancéreuses métastatiques
  • L'étude de la complexité cellulaire à l'aide de bactéries magnétotactiques
  • Effets de la COVID-19 sur la fertilité et l'issue des naissances
  • Suivi des agents pathogènes, modélisation des maladies et recherche des contacts
  • L'impact du changement climatique sur la santé humaine et le développement de stratégies sanitaires adaptatives.

• Photo d'Alden Blair

Alden Blair

510-652-0111 x223
I have always enjoyed science class, and STEM has allowed me to pursue my love for the sciences in a more serious manner. STEM has also shown me what being a scientist entails.
— Alum